- Tittel
- Sommerseth sikkerhetssjekk
- Pris
- 295,-
- Beskrivelse
- Tittel
- Sommerseth service
- Pris
- 1 195,-
- Beskrivelse
5 punkter du alltid bør sjekke!
Sikkerhetsjekk eller service?
Uansett hva tilhengeren trenger, så hjelper vi deg. Bare ring oss 🙂
Supert, kontakt meg!
Ring meg / Service
"*" obligatorisk felt
Intervju med Barbro Husjord
Barbro Husjord driver Barbro’s trafikkskole i Narvik. Hun er opptatt av trygg opplæring og har fokus på sikkerhet i trafikken. Vi på Sommerseth har slått av en prat med henne om sikkerhet, service, og praktiske tips til deg som kjører med tilhenger.
Hva er det første du gjør før du starter opp kjøreturen med henger?
Når du skal kjøre med henger er det noen ting som er spesielt viktig å sjekke før du begir deg ut i trafikken.
Først og fremst er det viktig å sjekke at hengeren er riktig påkoblet (kula), og at sikkerhetslenken er godt festet. Sikkerhetslenken skal sette på parkeringsbremsen hvis hengeren løsner fra bilen. Derfor er det viktig å også sjekke at parkeringsbremsen fungerer før du kjører avgårde. Dette kan lett gjøres ved å sette på parkeringsbremsen på hengeren, for så å kjøre fremover med bilen. Dersom parkeringsbremsen fungerer på hengeren, vil hjulene ikke gå rundt. Dette er en praktisk og viktig test, sier Barbro.
Hva med lys og det elektriske opplegget på tilhengeren, man bør vel sjekke dekkene også?
Alle markeringslys på hengeren skal fungere. Kort fortalt, er det en lyspære der, – ja da skal den virke.
Når brems og lys fungerer som det skal er det også viktig å sjekke dekkene. De skal være hel og med riktig luftmengde og av samme type. Husk at du er pålagt å sko deg etter forholdene, fortsetter hun. Et praktisk tips om du skal kjøre til Sverige er at det er krav til samme type dekk (vinterhjul/helårsdekk osv…) på bil og henger når du ferdes over grensen. Dette er det ikke alle som vet, og dette kan sikre deg om du skulle bli kontrollert på svensk side, sier Barbro med et smil.
Hva med lasting av henger da? – spør vi.
– Jo, her er det viktig å sjekke vognkortet for både bil og henger. I vognkortet står det hvilken vekt du kan ha på kulefestet. Det heter «koblingslast». Her er det viktig å huske på at det kan være forskjell på bilen og hengerens makstrykk. I tilfelle forskjeller på disse verdiene, skal du alltid velge det laveste antall kilo.
OK Barbro, da er hengeren sjekket, og vi begir oss ut i trafikken, – hva bør vi tenkte på da?
Når du kjører med henger må du huske på at du er både lengre og tyngre med tilhenger. Vær varsom og sett ned farten i forkant av svingene. Du bruker lengre tid på å passere kryss og husk at bremselengden din er øket. Tilhenger bak kjøretøyet ditt vil også påvirke styringen på bilen. Med henger er du jo et «lite vogntog» sier hun med glimt i øyet.
Tilslutt Barbro, hvordan gjør du det med vedlikehold av din egen henger?
Som Trafikklærer har jeg lært meg at utstyr må vedlikeholdes. For eksempel, har du «belg» på hengeren, ja da har du også bremsesystem. Har du en skade på belgen, kan det samles støv og skitt , det vil kunne redusere bremsenes funksjon. Denne må ettersees og hengeren bør generelt sett smøres opp og sjekkes med jevne mellomrom. Dette gjør jeg alltid på verksted. Da blir jobben gjort forskriftsmessig og de sjekker alle punktene jeg har snakket om. Dette er både enkelt og sikkert. Da kan jeg konsentrere meg om å følge trafikkreglene og opptre forsvarlig i trafikken, sier hun.
Takk for praten og tipsene, sier vi!